INTERpreneurship BIP: Empowering Young Student Entrepreneurs Across Europe


From April 21 to 25, HELMo Campus Guillemins in Liège welcomed students from across Europe for the INTERpreneurship BIP, a Blended Intensive Programme designed to foster innovation and cross-cultural collaboration.
This initiative is led by 7 higher education institutions: HELMo, Lycée Notre-Dame Saint-Nazaire, Windesheim, Fontys, Thomas More, UCLL, and ISLA Gaia.
Virtually Bonding and Brainstorming
The project launched with a series of online sessions where students had the chance to meet their international teammates and begin collaborating. With guidance from coaches and engaging lectures, the teams began brainstorming ideas.
Each group was tasked with developing a business idea, which they would then bring to life during the in-person field week in Liège, HELMo. The objective for the students was to hypothetically start a company. The virtual phase wrapped up with a first round of presentations, giving students a chance to pitch their initial ideas and prepare for the work ahead.
The field week: A Week of Learning, Inspiring and Creating
The field week kicked off on April 22 with testimonials from entrepreneurs who shared how they turned their own ideas into businesses. These stories helped set the tone for the rest of the week: daring to dream but most importantly daring to make the dream come true.
The following days included lectures that gave structure to the students’ work, along with dedicated time for the students to work and develop their business models.
On Thursday, students with the entrepreneur-student status also joined in to share their experiences and offer advice on how they are tackling their innovative ideas. Furthermore, the participants visited VentureLab for a behind-the-scenes look at how the incubator helps young entrepreneurs such as. Later that day, they explored Le Comptoir des Ressources Créatives (CRC), specifically the Jacadi space in Liège. This shared creative hub supports artists and cultural entrepreneurs by offering co-working areas, studios, and a collaborative community. The visit offered students a different perspective on entrepreneurship; one rooted in artistic collaboration, community support, and cultural impact.
The Project’s Closure
On the final day, each group presented their business model. Thereafter, the project was finalized with the students receiving constructive and encouraging feedback from their coaches, helping them see the strengths in their work as well as ways to grow and improve.
Along the way, they gained valuable knowledge, a new network, insights and a deeper understanding of entrepreneurship.
More than just guiding them through the process of building a business model, the project’s goal was to show that turning an idea into reality is not as daunting as it may seem. Ultimately, the goal was to help students believe in their potential, dare to take the next step, and gain the confidence to one day launch a business of their own.
~Version française~
Du 21 au 25 avril, le campus HELMo Guillemins à Liège a accueilli des étudiant·e·s venu·e·s de toute l’Europe dans le cadre de l’INTERpreneurship BIP, un Blended Intensive Programme (programme intensif hybride) conçu pour stimuler l’innovation et la collaboration interculturelle.
Cette initiative est portée par 7 établissements d’enseignement supérieur : HELMo, Lycée Notre-Dame Saint-Nazaire, Windesheim, Fontys, Thomas More, UCLL, and ISLA Gaia.
Création et collaboration virtuelles
Le projet a débuté par une série de sessions en ligne permettant aux étudiants de rencontrer leurs coéquipiers internationaux et de commencer à collaborer. Grâce à l’encadrement de coaches et à des conférences inspirantes, les équipes ont pu entamer un travail de réflexion autour d’idées entrepreneuriales.
Chaque groupe avait pour mission de développer une idée d’entreprise, qu’il approfondirait ensuite lors de la semaine sur le terrain à Liège avec pour objectif de simuler la création d’une entreprise. Cette première phase virtuelle s’est conclue par une série de présentations, au cours desquelles les étudiants ont pu exposer leurs premières idées et se préparer pour la suite.
Une semaine sur site : apprendre, s’inspirer, créer
La semaine en présentiel a débuté le 22 avril avec les témoignages d’entrepreneurs ayant transformé leurs idées en entreprises concrètes. Ces récits ont donné le ton : oser rêver, mais surtout, oser réaliser ses rêves.
Les jours suivants ont mêlé conférences structurantes, moments de travail en équipe, et développement de modèles d’affaires. Le jeudi, des étudiants bénéficiant du statut d’étudiants entrepreneurs sont venus partager leurs parcours et prodiguer des conseils pratiques pour faire avancer les projets.
Les participants ont ensuite visité VentureLab pour découvrir les coulisses de l’incubateur et comprendre comment celui-ci accompagne les jeunes entrepreneurs. Plus tard dans la journée, ils ont exploré le Comptoir des Ressources Créatives (CRC), et plus particulièrement l’espace Jacadi à Liège. Ce hub créatif met à disposition des artistes et entrepreneurs du secteur culturel des espaces de coworking, des ateliers, et une communauté dynamique. Cette visite a offert une autre perspective sur l’entrepreneuriat, centrée sur la créativité, la collaboration artistique et l’impact culturel.
Clôture du projet
Le dernier jour, chaque groupe a présenté son modèle d’entreprise devant les coaches, qui ont offert des retours constructifs et motivants. Ces échanges ont permis aux étudiants de prendre conscience des points forts de leur projet, mais aussi des pistes d’amélioration.
Tout au long du projet, ils ont acquis des connaissances précieuses, un nouveau réseau, des idées et une compréhension plus profonde de l'esprit d'entreprise.
Au-delà de la création d’un business model, l’objectif du programme était clair : montrer qu’il est possible de transformer une idée en réalité, et encourager les jeunes à croire en leur potentiel.